Oh,Dibs !

FEELING MY WAY .

Cara menambat hati suami.

Setiap wanita yang bergelar isteri pasti mahukan hati suami begitu dekat dgn dirinya.

Suamilah teman dan sahabat paling dekat dengan kita. Pelbagai cara sanggup dipraktikan si isteri agar mampu menambat hati suami.


1.Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi kita.Apabila suami pulang dari kerja,tegur dan sentuhlah suami sebelum melakukan kerja2 lain.

2.Tunjukan keperihatinan dgn bertanya aktiviti dan keadaan tempat kerja sepanjang hari.Namun terlebih dahulu lihat mood suami.Belajar dan latihlah diri untuk menjadi pendengar yang baik dan bertanya dgn soalan yang betul.

3.Luangkan masa yang berqualiti sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari dengan suami.

4.Sesekali belikan sesuatu hadiah yang paling disukai suami,sebagai cenderahati untuk memujuk.Pujilah cara penampilan suami seperti pakaian dan sebagainya.

5.Hidangkan resepi kesukaan suami pada hari2 istimewa.

6.Pujuklah suami apabila dia marah atau berkecil hati.

7.Jangan biarkan suami menunggu terlalu lama terutama ketika bersiap untuk keluar.

8.Ucapkan terima kasih atas bantuan yang suami hulurkan terutama dalam kerja rumah yang dilakukan.

9.Apabila suami meminta bantuan,buatlah serta merta dengan ikhlas dan gembira.Jangan mengungkit atau banyak memberi komen.

10.Beri perhatian sepenuhnya kepada suami apabila dia bercakap.Kalau boleh hentikan apa jua kerja yang sedang dilakukan.

11.Peluklah suami dengan penuh kasih sayang sebanyak 7 kali sehari.

12.Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya 2 kali sehari.

13.Apabila kita marah,tunggu hingga sejuk.Kemudian jelaskan kepada suami apa yang menggangu fikiran secara sopan.Jangan kita membebel hal yang bukan2.

14.Telepon lah suami ditempat kerja hanya apabila ada hal penting dan kecemasan sahaja.Tetapi telepon lah lebih kerap apabila suami menggalakkannya.

15.Apabila meminta bantuan,terangkan kepadanya dengan jelas mengenai kerja yang perlu bantuannya.Beri pilihan kerja yang disukai.Jangan memaksa ,sebaliknya gunakan perkataan yang baik dan sesuai.

16.Sentiasalah berpenampilan kemas,anggun dan wangi ketika bersama suami.Lebih-lebih lagi sebelum tidur bersama.Beri layanan kepada suami dihari istimewa seperti keluar berdua sahaja atau berbulan madu sekali-sekala.

17.Layanlah suami dengan layanan yang ikhlas dan manis.Belilah kepercayaan suami dengan kejujuran.

Sesungguhnya apa yang kita lakukan dengan ikhlas pasti akan mendapat balasan yang tidak kita duga.

Kalau buruk kita fikir.Buruklah jawapannya.

Kalau manis jawapannya. Manislah hasilnya.

Kerana fikiran kita saling berkait

dan saling mengalirkan satu rasa.

— 2 months ago
#akuwanita 
Cerita Cinta Lama.

Biar putus cinta.

JANGAN putus tapi……. masih ada cinta.

Ya, benar. betul. memang.

Masa lalu itu indah. Masa lalu itu tak bersalah.

Siapapun,

Takkan mampu halang perasaan yang tiba2 singgah mengusik.

Takkan mampu lupakan kenangan manis masa lalu.

Takkan mampu hilangkan rasa cinta yang pernah bertandang.

Itu semua adalah sebuah pengalaman indah sehingga kita bertemu seseorang yang paling indah, iaitu JODOH kita.

Walaupun sebelum ini,

kita bercinta bagai nak rak, sayang bagai nak gila. 

Namun, JODOH sentiasa mendahului cinta sejati. 

JODOH itu lah sebuah cinta hakiki.

Bukan kerana nafsu buta semata.

tapi kerana Allah S.W.T.

kerana perancanganNya yg tertulis di lul mahfuz sejak azali.

Seharusnya, kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaiknya. jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap telah berlaku.

Semoga yang berlalu tidak berulang kembali kerana Allah S.W.T telah siapkan masa depan kita lebih sempurna dan indah dengan mengirimkan JODOH yang paling terbaik utk diri kita. 

Ya, sangat jelas. dan aku sangat faham.

Tapi…

cerita tentang Aku, dia dan mereka.

aku marah bila tahu dia unblock cinta lama ———

aku kecewa tika masih nampak nombor telefon cinta lama——

Lalu dia bertanya,

kenapa aku terlalu dengki dan cemburu dengan mereka2 yang pernah berada dalam hatinya suatu ketika dulu?

Aku sedih. Aku hampa. 

Ini bukan cemburu buta. Tapi ini hanya curiga di atas kesilapan lalu yang memusnahkan kepercayaan.

Dulu, aku sangat mempercayai dia. Nak berkawan dengan mereka aku tidak larang sbb aku tiada hak pada siapa-siapa. Tapi kepercayaan tu telah dihancurkan dengan kelemahan aku sendiri.

Terlalu percaya tanpa ragu.

Tolong jangan cakap dengan aku,

--dah kawin. takpayah risau.

Sedangkan pantai boleh berubah, apa lagi hati manusia yg lemah dengan keasyikan sementara.

Peluang yang diberi hanya kesempatan untuk melukai hati.

Tapi, tak mengapa.

Dari pengalaman itu, aku belajar,

—kalau sayang, jangan bagi ruang.

—kalau sayang, jangan bagi peluang.

Dari pengalaman itu juga, aku sedar,

aku TAK SEKUAT dulu yg kental punya hati batu.

aku lemah sbb terlalu mencintai dia setulus hati.

Dan…

aku harap dia mampu faham.

yang aku tak pernah hadapi situasi sebegini.

hubungan dia dengan mereka2 terlalu jauh,

bahkan sama seperti mana aku dan dia 

yg bergelar suami isteri.

dan aku tak mampu untuk mempercayai

hubungan kembali terjalin walau setakat kawan.

Ya mungkin,

Aku terlalu naif,

Mungkin aku dengki,

sbb aku tidak mempunyai pengalaman yg hebat

dan pengalaman sejauh itu dgn mana2 lelaki sebelum dia.

tapi aku bersyukur.

aku berjaya menjaga diri

menepis semua lelaki yang menagih cinta ku

—biarpun mereka terlalu baik

—biarpun mereka terlalu sempurna

aku tetap tidak berasa yakin

sehinggalah bertemu seorang yang halal

bernama suami. 

Kerna bagi ku

dia adalah kamu, suami ku. jodoh ku.

yang paling terindah dalam hidup aku.

yang paling terbaik dari mereka2 itu.

yang aku redhakan segala perasaan utk sehidup semati bersama selamanya.

Jadi—

aku mohon satu,

jaga hati aku.

Tunjukkan aku,

aku yg paling istimewa daripada semua cinta lama kamu :(

— 2 months ago with 1 note
"You dont need a perfect one. You just need someone who can you trust— who shows you that you are only one."
— 2 months ago
Adibah, please stop crying.

Cry, cry, cry, cry, cry, cryyyyyyyyyyyyyy.

Kenapa kau lemah sgt?
Mana jiwa kental kau tu??
Kenapa kau bodoh sgt???
Kenapa kau sensitif sgt????

Aku Nangis. Nangis. Nangis.

Apsal?

Sbb aku rasa sedih.
Sbb aku rasa sunyi.
Sbb aku rasa syok sendiri.

Syok sendiri?

Ha aa.

Bila kau syok sendiri dekat org yg pentingkan diri sendiri je.

Aku selalu nak jaga hati tp hati aku tak terjaga.

Sebab???

Simple je.
I need love, i need attention.
Dgn hamil mcm ni lagi lah perlu.
Tapi, susah utk org faham.

Hari2 jumpa pun tp masa terluang tu tak pernah ade.
Ada masa dia sibuk game.
Ada masa dia sibuk handphone.

Aku.
Tido sorg2.
Aku.
Main la fon jugak.
Aku yg harap dia cpt balik layan aku
Tp dia balik cpt nk bukak game.

Haha.
Sgt bodoh.
Nak damba kasih syg siapa?
Syg diri ko dulu lah adibah.

Sakitkan.
Sepjg mengandung
Sakit emosi ni yg paling tenat.
Aku .
Lemah.

— 3 months ago
8minggu5hari

Hmmmmmm. Tak terluah aku nak ungkap. Aku harap, hari hari yg mendatang aku akan lebih gembira dan bahagia dgn kandungan ni.

Aku harap aku tidur dengan senyuman di sisi seseorang yang dpt memberi aku sepenuh kasih syg.
Yg memahami.
Yg mengerti.
Yg tetap bertahan.
Untuk lihat aku bahagia.
Untuk lihat aku sihat.
Walau apa sekali yg memberat.
Dia akan tetap pastikan aku tidak senyum kelat.

Aku penat.
Tak tercapai kudrat.
Nak meluah, mungkin ckp aku
“Gedik sgt.
Ngade2 sgt
Org lain pun mengandung jugak tp takdela over sgt”

Tapi dia tak pernah rasa apa aku rasa.

Sekali titik air mata,
Langsung dia tak peduli.
Bahagia agaknya.

Mulai hari ni.
Aku kena berdiri sendiri.
Tak perlu mengharap org sayangi diri.
Aku kena kuat.

Ya, aku bersyukur sbb dia penuhi segala kehendak tapi dia lupa.

Lupa nak bg aku.

satu keperluan.
—Kasih syg.


Kuatkan aku Ya Allah.
:(

— 3 months ago
To : My Baby to Be

Assalammualaikum anak mama.

Hari ini, sudah masuk 6 minggu 6 hari kamu berusaha untuk membentuk dalam perut mama. 

Sekarang panjang embrio kamu dalam 1.25sm, saiz sebiji kacang kuda, dan ia mempunyai jari tangan dan jari kaki yang jelas, namun berselaput. Ia seakan-akan biji kacang yang melompat-lompat, memecut dan berhenti, kemudian memecut semula. Hati kamu terus mengeluarkan jumlah sel darah merah yang banyak sementara menunggu sumsum mengambil alih peranan.

Jantung kamu mulai berdetak. Sistem pencernaan dan pernafasan mulai dibentuk, pucuk-pucuk kecil yang akan berkembang menjadi lengan kaki pun mulai tampak.

Mungkin kamu sedang giat membentuk, mama kurang selera makan, mama tak boleh telan apa pun makanan, mama mesti muntah dan muntah. Mama rasa lemah, mama rasa satu hari bagai tak bermaya. Kepala pening, badan sakit-sakit, emosi mama kerap tak stabil. Mama tidur tak lena, sering terganggu hingga kadang-kadang tergamaknya mama mengeluh susah. Ya Allah, ampuni aku.

:(

Anakku,

Maafkan mama sayang. 

Mama lemah tapi mama harap kamu kuat.                                                        Setiap hari mama risau, mesti ada titik coklat darah.                                                                     Mama harap kamu baik baik saja hingga akhirnya.                  

Anakku,

Mama nak kamu tahu,

Ayah kamu lah sebenarnya jadi penguat mama.                                                              Dia orang yang paling gembira dan teruja untuk menyambut kehadiran kamu nanti. Daripada sebelum kami sedar tentang kewujudan kamu, dia lah orang yang rajin mencari info-info tentang segala tanda-tanda yg kamu akan hadir. Pada ketika itu, mama sering rasa loya, pening, rasa terlalu penat dan letih walaupun mama dah cukup tidur. Muka mama naik jerawat, kulit tgn mama mengelupas. Menstruasi mama hanya sehari dan kemudian lepas seminggu Ayah kamu yang begitu teruja untuk mama test UPT dan mmg kamu wujud! Alhamdulillah.

Dalam kegembiraan mama tercetus kerisauan mama tentang punca darah yg sering terjadi, Ayah kamu juga yg berusaha tenangkan mama. Teman mama ke klinik. Beli kan madu, susu, buah-buahan, nasihatkan mama macam-macam hanya kerana berharap kamu kuat dalam perut mama. Ayah dah tak bagi mama cuci baju. Mama juga dah tak dapat nak ambil ayah balik kerja. Makan minum ayah pun dah terabai. Pilu hati mama bila tgk ayah makan maggi saja, Mama rasa sedih mama tak mampu nak masak sedap2 utk ayah kamu.

Anakku,

Mama terhutang budi banyak pada Ayah kamu sbb dia begitu prihatin dan ambil berat tentang mama dan kamu dengan penuh kasih sayang. Mungkin kadang-kadang mmg Ayah kamu penat layan mama. Sikap mama kebudak-budakan, selalu merengek sakit itu, sakit ini, nak itu nak ini.. emosi mama sering tak stabil. Mama cepat marah, mama cepat merajuk. Mama terlalu sensitif. Dan„ kadang-kadang ayah kamu tak mampu nak faham mama.

Malam tadi Mama dan Ayah bergaduh lagi. Mama terasa, mama kecik hati sbb ayah cakap dia terpaksa korban perasaan dia untuk mama. Ayah boleh jadi ‘Gila” dengan sikap mama. Ya Allah, ya tuhan ku. Kejam ke mama? Apa yg melebih-lebih sampai ayah kamu ckp mcm tu pun mama tak pasti. Ikhlas ke dia melayani mama? Kalau lah dia tahu, apa yang mama rasa. Sehabis boleh mama taknak menyusahkan dia. Mungkin dia terkilan sbb mama selalu ganggu dia main game. Suka cari perhatian dan ruang masa dia.

Maafkan mama anakku.

Sepanjang malam tu mama menangis dan menangis.                               Mesti kamu tak selesa dalam perut mama kerana sedu sedan mama.                      Mama rasa diri mama ni tak berguna sehingga Ayah kamu boleh ckp mcm tu dekat mama. Mama takde niat nak sakiti perasaan ayah pun.

Semua jadi, secara naturali. Tapi takpe, mama tak marah ayah. Ayah yg marah mama. Mesti dia lagi sedih dan kesal sbb mama merajuk dan menangis je tanpa sebab tanpa dia mengetahui sbb apa sebenarnya kesedihan mama.

Mama terlampau sensitif, sampai ada ketika ayah kamu tak tahan dia ungkap “Ish, tahu lah mengandung tapi takkan nak sensitif je” Hurmm. Orang mengandung mmg sensitif. Ayah kamu tak faham yg itu. Bila mama merajuk dia takkan pujuk. Dia akan marah dan taknak layan mama.

Anakku, 

Mama bukan nak cari salah Ayah saja sbb mama tahu tahap kesabaran manusia tu sentiasa ada batasannya. Mama cuma terkilan, sbb dia lah penguat mama. Tiap malam mama terbangun dari tidur sbb kerap nak buang air kecil, sbb perut tak selesa, sbb sakit belakang… mesti mama akan pandang muka ayah yang sedang lena tidur. Mama kena kuat, mama kena tabah, mama kena sabar sbb kamu adalah HARAPAN ayah.Bila mama pandang muka ayah, sakit mama tu hilang hanya untuk kuat kerana kamu.

Anakku, 

Maafkan mama, mama sedang cuba sedaya upaya untuk buat yg terbaik untuk kamu. Mama janji mama akan hargai kelahiran kamu didunia ni dan mengalas amanah Allah S.w.t ini agar kamu membesar dan menajdi seorang anak yg soleh dan solehah. 

Mama harap sangat kamu sihat, kamu kuat, Tolong mama untuk kuat. Kita sama-sama kuat agar Ayah bahagia.

                                           

— 3 months ago
110 days with loves.

Alhamdulillah, syukur kerana Allah masih memberi aku peluang dan ruang untuk menghirup nafas ini disamping suami tersayang. 10 hari akan datang, genap usia perkahwinan kami 4 purnama. Masam manis hidup berdua seakan rencah perasa. Ada masa, gelak ketawa suka girang, ada masa meratap tangis duka terseksa. Namun, kami tetap utuh bahagia :)

Bahagia tambah terasa apabila akhirnya Allah S.W.T dah kabulkan hajat kami, di kurniakan rezeki yang kami bakal menimang permati hati. Ya Allah, perbagai perasaan berkecamuk dalam minda ku. Gembira, sedih, takut, teruja.

Ampuni aku Ya Allah, kerana ada ketika aku mengeluh seksa, padahal ini rahmat dan rezekiMu yang teragung yang bakal menjadi amanah dan pengikat cinta kami berdua.

Kuatkan aku tika aku lemah Ya Allah, permudahkan segalanya sehingga bayi ini dilahirkan.

— 3 months ago
"Please tell me, Im worth. :("
— 4 months ago
"To love is nothing, to be loved is something but to love and to be loved by the one you love,that is EVERYTHING. Never take love for granted."
— 4 months ago